Maminka

1. února 2017 v 7:40 | Tomáš Haas |  Vaše články
Komu vadí tento krátký text z čítanky pro 2. ročník, snad maminku ani neměl.

Jako pan režisér Vít Klusák, který ten text označuje za debilitu.
Jako autor článku na Aktuálně.cz, kterému je "na první pohled totiž zřejmé, že pracuje s genderovými stereotypy. Ženy automaticky staví do role, kdy jejich hlavním posláním je postarat se o děti".


Text je zde:

Ze všech lidí mám nejraději maminku.
Než jsem se narodil, devět měsíců jsem vyrůstal v jejím těle. Možná proto mi tak dobře rozumí.
Mohu se jí svěřit úplně se vším. Vím, že maminka udělá všechno, co může, abych byl šťastný, proto se snažím, abych jí udělal radost.
K čemu jsou holky na světě?
Aby z nich byly maminky,
aby se pěkně usmály
na toho, kdo je malinký,
Aby nás měl kdo pohladit
a povědět nám pohádku.
Proto jsou tady maminky,
aby náš svět byl v pořádku.

Pan Klusák k tomu napsal:
"K čemu jsou kluci na světě? Aby psali takovýhle debility".

Já v tom textu vidím mou maminku a mé nejstarší vzpomínky.

Moje maminka nestudovala "gender studies". I když doma byly panenky, vyrůstali jsme, můj bratr a já, spolu s naší sestřenicí, maminka nám nezakazovala, ani nenařizovala, abychom si s nimi hráli. Já jsem měl rád autíčka, letadélka a vláčky a hlavně knihy. Ale musel jsem umývat nádobí, a díval jsem se někdy, jak můj táta vaří, protože to uměl a byl na to hrdý. Myslím, že jsem byl vychován docela běžným způsobem.

Pan Klusák asi ne a dodnes jej to trápí. Nic mu ovšem nebrání, aby si s panenkami hrál teď. Ale hrát si asi nechce, jestliže, jak se říká, v lidech do smrti zůstane kus dítěte, pan režisér je výjimkou.

Ano, já jsem konzervativec nejen v politice.

Věřím té kacířské myšlence, že primární rolí ženy je rodit děti. V tom ji muž nezastoupí, ženská anatomie je tomu přizpůsobena, příroda jí tuto úlohu přidělila, stejně jako ji přidělila samicím všech vyspělejších živočišných druhů. Bylo tomu tak po stovky milionů let, přírodovědci by mně jistě upřesnili.

Až do chvíle, kdy se na amerických a evropských universitách začalo učit, že je to jen role, kterou ženám vnutil mužský šovinismus. Že se holčičky na tu roli nesmí hrou připravovat. A že není rozdílu mezi pohlavími. A že podržet dámě dveře, nebo přistrčit židli, ji uráží, a že říci jí, že jí to dnes sluší, je sexuální harasment. A vlastně je nepřípustný i sám pojem "dáma".

A došli jsme tak daleko, že se ve Skandinávii, která je nám vzorem společnosti, ke které máme aspirovat, se zcela vážně uvažuje o společných veřejných záchodech pro obě pohlaví. Vlastně pro všechna pohlaví, protože pohlaví už nejsou dvě, je jich celá škála a já se bojím napsat kolik, abych nebyl politicky nekorektní tím, že některé vynechám.

Já podporuji ty staré, vzdělanými odbornicemi na "gender studies" zavrhované hodnoty.

Rodina je maminka, táta a děti.
Taková rodina není anomálie.

Což vůbec neznamená, že chci ženám odepírat rovnost před zákonem, právo na vzdělání, a právo na povolání a kariéru jejich volby.

Jen se domnívám, že jsou jisté věci, kterými příroda obdařila jen je. Že mezi mužem a ženou je rozdíl a je dobře, že je ten rozdíl a není dobře jej uměle stírat a popírat.

A že každé dítě má právo na svou maminku.

A je mi líto pana režiséra, který ten vztah mezi dítětem a jeho maminkou zřejmě nezažil a popírá jej a považuje za debilní. Já za debilní považuji právě ten jeho názor.

P.S.
K námitce, že citovaný text v čítankách umenšuje ženy, které se rozhodly nemít děti, nebo je z jakýchkoliv důvodů mít nemohou:
"Nepoužila bych slovo debilita, ale fakt je, že ten text v čítance skutečně umenšuje ženy, které děti buď mít nemůžou, nebo z různých důvodů mít nechtějí".

Ten text v čítance je určen pro malé školáčky, děti z druhého ročníku základní školy. Škola, tentokrát podle mého naprosto správně, se snaží rozvíjet vztah mezi rodiči a dětmi a posílit rodinná pouta způsobem, kterému ty malé děti mohou rozumět. Těžko lze dětem v tomto věku vysvětlovat, že jsou i ženy, které se různých důvodů, byť uznávám jejich právo nechtít děti, rozhodly nestát se maminkami.

Jedná se zjevně o děti, které se velmi pravděpodobně svým maminkám narodily a s výjimkou nějaké tragické události maminku mají. Není to učebnice pro ženy. A ten text v čítance nesnižuje nikoho. Myslet si to je stejné, jako kdybychom učebnici počtů pro druhý ročník vyčítali, že upozaďuje logaritmy a trigonometrii.

Na texty, které jim začnou vysvětlovat, že rodina ve své klasické formě je zastaralý přežitek, narazí až později. A kdyby se škola vzdala vyučování "gender science" úplně, nestala by se podle mně žádná tragedie.
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 bawor bawor | E-mail | 1. února 2017 v 9:34 | Reagovat

Nebudu oslovovat klusáka pan,nebot´ klusák
je dle mého názoru buzerant,píši tak to
sprostě,že to není normální je to lidský
plevel a mělo by se sním zacházet,jako s
plevelem na zahrádce.To přináší pro spo-
lečnost samá negativa.

2 Janakiev Janakiev | E-mail | 1. února 2017 v 19:24 | Reagovat

on ten Klusak bude asi buzeranska děvka když mu vadí že dětí rodí ženy a ne buzny

3 Nikola Nikola | Web | 2. února 2017 v 17:13 | Reagovat

U nás se ale najde odpad mezi lidmi,a to si ještě dovoluje odsuzovat to, co nikdy nikomu nevadilo. Jenže jak jsem četla, Britové jsou v tomto ohledu taky pěkný magoři.

4 maldor maldor | 6. února 2017 v 22:59 | Reagovat

Jediné, co mi na tom vadí je věta: K čemu jsou holky na světě? To je nešťastný obrat.. Okatá a nepříjemná účelovost - dobrý poeta by to měl umět napsat líp, s větším citem pro slovo.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama