Akce blogu 1 - Elektřina (3)

24. srpna 2015 v 9:02 | Honza |  Výzvy a akce
Dnes vám přináším další pokračování projektu Elektřina. Opět jsem zaslal dotaz sedmi vybraným (nejznámějším) dodavatelům elektrické energie.

V předchozím článku jsem vás informoval o tom, co předchází odpojení. Nyní se podíváme na to, jak se dodavatelé staví k odpojování zranitelných zákazníků.


V emailu zaslaném dodavatelům dne 19. července jsem se zajímal o jejich postoj k odpojování zákazníků, kteří se vlivem vnějších okolností (ztráta zaměstnání, dlouhodobé onemocnění...) dostali do tíživé sociální situace.

Neopomenul jsem připomenout, že tyto situace mohou být vnímány jako morálně sporné a že mnozí zákazníci tímto necitlivým postupem mohou být dále poškozováni. Současně jsem uvedl srovnání se situací ve Velké Británii, kde nedochází k odpojování seniorů, dlouhodobě nemocných či lidí v tíživé sociální situaci.



Druhý email a opět nepochopení mého dotazu. Bylo mi sděleno, že proces odpojování patří mezi interní informace a není sdělován. Proto jsem odpověděl, že nechci znát tyto informace (neb vím, že je nesdělují), ale zajímá mne postoj k odpojování zranitelných zákazníků.

Moje "upřesnění" bylo dle reakce předáno na specializované pracoviště.

Následná odpověď opět ukázala, že tu o zákazníka až tak moc nejde. Dostane-li se zákazník tohoto dodavatele do problémů, tak může požádat o splátkový kalendář. Ale jen u faktury a jen v případě, že je dlouhodobě bezproblémový. Což vlastně nic neřeší (tedy situaci s možným odpojením za například neuhrazené zálohy) a vypovídá to hodně o neochotě se tímto problémem komplexněji zabývat.



EON pomáhá tím, že poskytuje slevu na elektřinu v případě, že odběratel využívá nějaký přístroj, který zajišťuje základní životní funkce. Což je jistě chvályhodné. Nicméně by mne zajímalo, jak by se tento dodavatel zachoval, když takovýto odběratel bude mít dluh. Odpojí mu elektřinu a tím i k životu potřebné zařízení?

V případě tíživé sociální situace však nic pro zákazníka nedělá ("nemůžeme pomoci my energetici, to by měl pomoci stát a státní sociální systém"). Vlastně se tak tento dodavatel zbavuje odpovědnosti a zároveň říká, že nic navíc dělat nehodlá.

V případě dluhu se snaží dohodnout na splátkovém kalendáři. Musí však s dodavatelem aktivně tuto situaci komunikovat. Odběratel se také může obrátit na vyšší instance (ombudsman, ERU). A na závěr opět jednají dle platné legislativy. Jak jinak.



Odpověď jsem obdržel až (po urgenci) 26. srpna. Dodatečně ji tedy doplňuji.

Tento dodavatel mi sdělil, že mi již jednou odpověděl (na email předchozí). Tím to nejspíše považují za vyřešené.

Pouze bylo doplněno, že odpojení je nejkrajnější řešení a s každým odběratelem se snaží komunikovat.



Tento dodavatel opět považuje informace za interní a nesděluje je.

Aby nedošlo k odpojení, je nutné hradit a výjimky neudělují. V případě odpojení či vzniku nedoplatku z fakturace poskytuje RWE (jako jedna z mála společností) splátkový kalendář (i když na něj není právní nárok).

Takže postoj k odpojování zranitelných zákazníků mají takový, že nemají žádný. Ale je to interní informace. A nějak nechápu, proč na splátkový kalendář není právní nárok (ono s tím poskytováním to taky nebude až tak jednoduché a budou tam jistě nějaké podmínky).



Tento dodavatel mi sdělil, že na základě obchodních podmínek má právo, pokud ze strany zákazníka dojde k dlouhodobému neplacení, omezit dodávky elektřiny. Dále bylo v odpovědi uvedeno, že právní legislativa ČR tíživé životní situace v souvislosti s neplacením dodávek elektřiny neošetřuje. A ani nenabízí jiné řešení.

Čímž vlastně říkají, že když to není zákonem dáno, tak nic jiného (nebo navíc) dělat nebudou.



Podle BEE je zákazník při podpisu smlouvy seznámen se zněním obchodních podmínek, v nichž je i uvedeno, za jakých podmínek může být odpojen.

Pokud se zákazník dostane do tíživé životní situace, pak má toto s tímto dodavatelem aktivně řešit. Ke každému případu dle odpovědi přistupují individuálně a nabízí řadu možností, jak tyto situace ohleduplně řešit. Nějaké systémové řešení, které by řešilo tyto případy plošně, BEE nepřipravuje.

Díky stávajícímu sociálnímu systému, se lidé v těchto krajně nepříznivých životních situacích, dle BEE, nedostávají do neřešitelné situace.

Nemohu objektivně posoudit, jak tyto případy BEE řeší, neboť o tom nemám žádné podrobné informace. Nicméně musím podotknout, že představa tohoto dodavatele o sociálním systému naší země je až přehnaně optimistická.



Odpověď jsem obdržel po urgenci v den zveřejnění tohoto článku (tedy ji dodatečně doplňuji).

Zákazník tohoto dodavatele má být při podpisu smlouvy seznámen s obchodními podmínkami, které mají obsahovat i informace o odpojování. Takže opět jen odkaz na něco, co většina lidí nečte (bohužel).

V případě, že se odběratel dostane do potíží s placením, má co nejdříve svou situaci komunikovat s touto společností. Nicméně nechápu důvod této komunikace. Protože je tak nebo tak v konečném důsledku odpojen. A svou situaci má řešit s příslušnou státní institucí.

Po tomhle mne proto ani nepřesvědčila poslední věta odpovědi, podle níž se každému případu staví individuálně a snaží se vše vyřešit k oboustranné spokojenosti.



Zhodnocení

Z výše uvedeného je patrné, že dodavatelé postupují dle zákonů a svých všeobecných podmínek tak, že ani omylem nehodlají udělat něco navíc, co jim zákon nebo jejich podmínky nezakazují.

Jak jsem uvedl již v předchozím článku, zákazník není pro dodavatele rovnocenným partnerem a slouží spíše jen jako zdroj zisku. Odepsatelná položka.

V příštím článku se podíváme na to, jak se k tomuto problému staví vedení výše uvedených společností.
 

Buď první, kdo ohodnotí tento článek.

Komentáře

1 franta franta | E-mail | 25. srpna 2015 v 0:20 | Reagovat

to je všem jasné,že dodavatelé jsou jen pro odběratele zdroj zisků,ale služby jsou pro odběratele někdy až otřesné! viz tv Nova,vypnula HD vysílání! internet,smluvní rychlost se neplní atd. nikdo od nich nesmí požadovat reklamaci,požadující plnohodnotné služby! :-(

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama