Garance plýtvání

22. června 2015 v 8:03 | Honza |  Postřehy
Když vrátí zákazník jahody, protože jsou plesnivé, je to reklamace. Když vrátí zákazník jahody, protože mu nechutnají, je to garance kvality. To je nová strategie firmy Ahold, která u nás provozuje řetězce Albert, Albert hypermarket, Interspar a Spar.

Prý je to něco, čím firma dokazuje, že prodávané potraviny jsou v pořádku.
No ale nebyl bych to já, kdyby mi hned toto tvrzení nezačal nahlodávat červíček pochybností.


Garance kvality zakotvená v reklamačním řádu říká, že u zboží označených nálepkou "100% garance kvality" má zákazník právo na vrácení peněz bez udání důvodu a to bez ohledu na to, zda má potravina vadu či nikoli.

Ale jak zákazník pozná, že mu potravina z nějakého důvodu (který nemusí vysvětlovat) nevoní? Celkem jednoduše. Prostě ji vytáhne z obalu a ochutná.

Jednou z podmínek garance je, že musí být vráceno minimálně 85% potraviny. A tady začíná ten problém.

Jak je výše uvedeno, je zcela lhostejné, zda je potravina nějakým způsobem závadná. K subjektivnímu pocitu zákazníka se bude přistupovat jako k faktu. A nikdo oprávněnost vrácení potraviny nebude zkoumat.

Takže v podstatě může dojít i k situaci, kdy si vyčůraný zákazník něco koupí, trochu toho sní a vesele vrátí, protože mu to údajně nechutná. A dostane své peníze zpět.

A také to znamená, že potravina, ač bude bez vady, se takto znehodnotí. A jelikož ji už není možné dát zpátky do prodeje, bude odepsána - tedy vyhozena.

Tady bych rád zmínil nějakou tu statistiku (která je nudná, ale má cenné údaje):
- celosvětově se vyhazuje až třetina potravin (ač je velká část z nich vhodná ke spotřebě)
- ve vyspělých zemích se vyhodí 95 až 115 kg potravina na osobu za rok, v rozvojových zemích je to 6 až 11 kg na osobu za rok
- v bohatých zemích se ročně vyhodí takřka tolik potravin (cca 222 milionu tun), jako je za rok vyprodukováno v subsaharské Africe (cca 230 milionu tun)
- nejvíce se plýtvá s ovocem a zeleninou

Tedy je vhodné se ptát, zda je etické a morální vyhodit potraviny jen proto, že nějakému pitomci něco subjektivně nevoní? V době kdy 12% světové populace trpí podvýživou.

Vše začíná již u pěstitelů a producentů. Ti se řídí nesmyslnými předpisy o tvaru a velikosti jednotlivých plodin. Pak tu jsou distributoři, kteří mnohdy nemají potraviny vhodně uskladněné a ty pak rychleji podléhají rozkladu.

Nejvíce to však je vidět u prodejců a samotných zákazníků. Co se neprodá, je vyhozeno. Co se nesní, je vyhozeno.

A tato garance kvality tak vlastně představuje další level v plýtvání. Kdy se do celého procesu v součinnosti zapojuje prodejce a zákazník. Svorně se shodující, že vyhodit můžeme cokoliv, co se nám z jakéhokoliv důvodu nepozdává.

No a ještě trochu té statistiky:
- ročně je vyprodukováno 3900 milionů tun potravin
- zkonzumováno je 2600 milionů tun
- znehodnoceno je 1000 milionů tun
- zbytečně vyhozeno je 300 milionů tun
- těch 300 milionů tun by nasytilo 800 milionů lidí


No a tak jsem společnosti Ahold poslal email:

Vážení,

kontaktuji Vás s dotazem, který se týká Vaší novinky v reklamačním řádu. Tzv. garance kvality zaručuje zákazníkovi vrácení peněz za zboží, které vrátí (i bez udání důvodu). A to i v případě, že je takovéto zboží rozbalené a část tohoto zboží (potraviny) je zkonzumována.

Předpokládám, že takovou potravinu již není možné opakovaně zařadit do nabídky a je odepsána (tedy vyhozena).

V případě, že půjde pouze o pocit zákazníka a potravina nebude nijak nekvalitní nebo závadná, pak jde jistě o plýtvání potravinami.

S ohledem na obrovské množství vyhozených potravin (což je běžná praxe u všech prodejců) se ptám, zda je toto skutečně nutné? Vzhledem k situaci v naší zemi mám pocit, že tato garance kvality bude spíše zneužívána a povede k navýšení, již tak ohromného, plýtvání.

Prosím o Vaši odpověď.
Jan Holeňa


Odpověď mě utvrdila v tom, že reklama, zisk a "dobrý" dojem je pro tyto řetězce důležitější, než nějaké to plýtvání potravinami.

Nejdříve se ozvala zákaznická infolinka:

Vážený zákazníku,

dovolte, abychom reagovali na Váš e-mail.

Děkujeme za zajímavý podnět. Informaci jsme předali na marketingové oddělení, aby nám odpověděli na Váš dotaz. S vyjádřením Vás budeme kontaktovat v co nejkratším termínu.

Děkujeme za pochopení.

Hezký víkend
Váš Albert


Od marketingového oddělení jsem čekal alespoň nějakou relevantní informaci. Dočkal jsem se však jen marketingové zprávy o garanci, jak všichni odvádí práci na 100% a jaká to je velká výzva. Postoj k plýtvání potravinami (využilo to zatím "jen" několik desítek lidí) veškerý žádný.

"Fundovaná" odpověď:

Dobrý den,

zasíláme Vám vyjádření z vedení společnosti.

Od 10. června nabízíme našim zákazníkům 100% garanci kvality. Cílem tohoto projektu je ukázat, že za čerstvými produkty a kvalitními službami stojí především naši dodavatelé a zaměstnanci, kteří svou práci odvádí na maximum, aby splnili přání a požadavky zákazníků.

Je to tedy pro nás velká výzva. Samozřejmě ani my nechceme, aby se k nám zákazníci hojně vraceli s tím, že se zbožím, které si u nás zakoupili, nejsou spokojeni. S prvních čísel, které máme k dispozici plyne, že uplatnění 100% garance kvality využilo pouze několik desítek nakupujících, což nás velmi těší.

S pozdravem
Váš Albert


Vrácení potraviny, která je a v době zakoupení byla zkažená, chápu. To se může stát. Ale Aholdem nastavená garance kvality je příležitostí, jak ještě více plýtvat potravinami, které nejsou nevhodné k jídlu. Jen na základě nějakého pocitu rýpala, nafrněnce či vyčůránka.

Rozumím tomu, že si prodejci chtějí stát za kvalitou prodávaných potravin. Bohužel v našich luzích a hájích je to tak trošku problém (vzhledem k tomu, že naše země je smetištěm Evropy). Garantovat 100% kvalitu ale prostě nejde. A hnát to do takovýchto extrémů, je dle mého názoru stupidní.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama