Mafiánský kapitalismus v praxi

11. března 2015 v 7:17 | Honza |  Energetika
Dne 23. prosince loňského roku se událo něco, co mnou velmi otřáslo. Pouhý den před Štědrým dnem došlo k události, která jasně ukazuje bezohlednost a cynický postoj dodavatelů a distributorů elektrické energie.


Tato událost mi připomenula článek na Britských listech (kde se o praktikách energetických firem dosti často píše). Článek popisuje situaci ve Velké Británii. Podle britského regulačního úřadu Ofgem má 1,5 milionu zákazníků dluhy na elektřině. V průměru každý dluží více než 300 liber (cca 10 000 Kč).

Od dodávky elektřiny bylo v roce 2013 odpojeno 550 britských zákazníků. Odpojování je v Británii prováděno jen v extrémních případech. Je tam běžnou praxí, že nejsou odpojováni chudí, nemocní, invalidé a důchodci. A odpojují se jen ti, kteří mají prokazatelně prostředky na placení, ale neplatí.

U nás je praxe zcela opačná. Energetické firmy odpojují dlužníky jako na běžícím páse a vůbec je nezajímá, že mnohé z nich tím tak uvrhnou ještě do větších problémů. Tuto praxi opírají o Energetický zákon, který v paragrafu 51 říká (mimo jiné), že neoprávněným odběrem elektřiny z elektrizační soustavy je odběr při opakovaném neplnění smluvených platebních povinností. Neoprávněným odběratel je tak každý zákazník, který dluží jakoukoliv částku. A protože tentýž paragraf také říká, že se neoprávněný odběr zakazuje, je každý dlužník ohrožen odpojením.

Ono je jednoduché říci, že když něco odebírám, tak za to musím i platit. Toto tvrzení je však ve své podstatě cynické, protože také říká, že pokud z nějakého důvodu nemám možnost zaplatit, tak jsem odepsaný.

I v naší zemi je nutné začít hodnotit možnosti odběratelů podle jejich aktuální situace. Energetické firmy se nemohou chovat takto naprosto šokujícím a v civilizované společnosti nepřípustným způsobem. Dovolím si napsat, že odpojovat zranitelné a finančně či zdravotně ohrožené zákazníky je neuvěřitelná prasárna. Je mi jasné, že někteří budou namítat, že to v naší zemi nebude až tak jednoduché. Už proto, že máme nelichotivou pověst podvodníků. Nicméně řešení je nutné nalézt. Protože současný stav je neúnosný.

Vraťme se však k případu, který se stal na konci loňského roku.

Odběratelka, paní Karalová z obce Koleč (situaci jsem s ní prodiskutoval, kdy i souhlasila s uvedením svého jména a názvu obce), byla na základě požadavku svého dodavatele elektřiny X Energie odpojena distributorem ČEZ Distribuce. Dluh uhradila a její dodavatel požádal o připojení. Požadavek byl u distributora zaevidován dne 23. prosince. To bylo úterý. Připojení se zpravidla provádí v průběhu dvou následujících pracovních dnů. Nicméně následovaly Vánoce a nejbližší pracovní den vycházel až na pondělí 29. prosince. Paní Karalová několikrát žádala o vstřícnost a prosila o připojení před Vánoci. Už proto, že má dítě, které se léčí s leukémií. Distributor jí však nevyhověl a k připojení došlo až 29. prosince.

Tento případ jasně dokazuje, že o člověka jde až na posledním místě. Pokud vůbec. A hlavním zájmem jsou pouze zisky.

Výše uvedená situace je skutečně extrémním příkladem selhání dodavatelů/distributorů energií a důkazem neseriozního a nefér jednání s odběrateli. Podobných případů je jistě daleko více a proto bych zde chtěl požádat všechny, komu se něco takového stalo, aby mne kontaktovali (pomocí Zprávy autorovi s uvedením telefonního čísla nebo emailu - další způsob komunikace si upřesníme).
 

4 lidé ohodnotili tento článek.

Komentáře

1 Tadeáš Sandler Tadeáš Sandler | E-mail | 12. března 2015 v 18:31 | Reagovat

Zajímavý článek. V Energetickém poradenství jsem pracoval-takže svinstva jsem viděl dost. Nebojte dealerem jsem opravdu nebyl. Na to nemám žaludek. Mimo Čezu pozor zejména i na Bohemia energy. Tam toto platí desetinásobně. Co článek o deaktivačních sankcích nejen Čezu ale i třeba Bohemky, Stabil Energy a Centropolu? ???

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama