Facebook se neptá

13. července 2014 v 11:06 | Honza |  Šmírování
Emoční experiment. S vazbami na výzkum občanských nepokojů, který provádí Pentagon. To v roce 2012 prováděl Facebook na profilech 689 000 uživatelů. Bez jejich vědomí a souhlasu. Pomocí procesu nazvaného emocionální nákaza je dokázal přimět, aby zastávali pozitivnější nebo negativnější postoj.


Někdo soudí, že je povyk okolo zveřejněné informace o tomto experimentu přehnaný. Avšak je dobré si uvědomit, že v tomto případě je něco jinak. Obvykle je testováno něco a nám se pak lže. V tomto případě jsme to my, kdo je testován.

A co výzkum zjistil?

Vhodně podávané informace a podstrčené emoce ovlivňují naše nálady. Mají vliv na naše rozhodování a myšlení. A mohou být vhodným prostředkem k naší manipulaci.

Přes sociální sítě je tak možné šířit tzv. emocionální nákazu. A tak ovlivňovat chování velkého počtu lidí včetně jeho predikce a kontroly.

Sociální sítě dnes často slouží jako prostředek k rychlému oslovení velkého počtu lidí, jejich svolání na jakoukoli akci a rychlému šíření informací. Je mylné se domnívat, že tyto vlastnosti nikdo nechce zneužít.

Víme, že mnohé nepokoje (arabské jaro...) byly iniciovány právě prostřednictvím sociálních sítí. A můžeme tak předpokládat, že mnohé z nich byly pod kontrolou tajných služeb a vlád, které měly v daném regionu své zájmy.

Víme, že Facebook byl a je stále zapojen do programu Prism, který byl odhalen Edwardem Snowdenem. Také víme, že Facebook je místem, kde je mnoho falešných a spících profilů, jejichž uživatelé mají neurčité cíle. Je tak jisté, že myšlení lidí je již dlouhou dobu cíleně manipulováno.

Sociální sítě mají velký potenciál pro využití protestními hnutími. Stejně tak mají velký potenciál pro využití vládami.

Facebook se ani neobtěžoval vyžádat si souhlas uživatelů. Vlastně ani necítí potřebu uživatele o něčem takovém informovat. Vše bylo skryto pod vágní formulací o "zlepšení" kvality produktu a neurčité informaci o nějakém výzkumu.

Facebook se stává zbraní a je čím dál více používaná proti nám.

Někdo může namítnout, že je jednoduché řešení. Profil zrušit a nebo se vůbec neregistrovat. Ano, to je řešení pro konkrétního jednotlivce. Avšak společnost se řídí tím, co jí většina (nebo promyšlená PR kampaň) diktuje.

Nejen, že jsou nám takto diktovány myšlenky a trendy. Je zde i riziko ovlivnění velké masy lidí například během voleb či jiných důležitých rozhodnutí. Uměle mohou být také vyvolány nepokoje (výroba nepřítele).

A tady už není daleko k totálnímu ovládání našeho chování a myšlení.
 

3 lidé ohodnotili tento článek.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama