Vzpomínka na jeden "hoax"

3. května 2014 v 10:10 | Honza |  Energetika
Tak jsem po dlouhé době prováděl pročišťování materiálů a informací, které jsem za dobu své práce na blogu nashromáždil. A při té příležitosti jsem narazil na doposud nezveřejněný (a nedokončený) text, který se zabývá událostí, o niž hovoří jeden řetězový email (označovaný jako hoax) ze začátku roku 2007. Vzhledem k novému ceníku, který má energetický gigant ČEZ platný od 1. ledna 2014, dostává onen email nový rozměr.


Co je to hoax? Toto slovo lze přeložit jako podfuk, smyšlenku či žert. Nejčastěji je zasílán formou emailové korespondence a typicky obsahuje informace mající navodit falešný pocit ohrožení či nebezpečné rady. A nabádá příjemce k dalšímu šíření - odtud řetězový email.

Zpráva, o níž zde budu hovořit, byla také označena jako hoax. Ve skutečnosti však o žádný hoax nešlo a takto byla vysvětlována zcela manipulativně.

Text zprávy (celý text včetně vyjádření zástupců firmy ČEZ zde) hovoří o změně tarifu u odběratelů elektřiny na Comfort. K této změně došlo od 1. ledna 2007. Před tímto datem měli odběratelé produkt Standard. Změna přinesla i nové produkty Basic a Exclusive. A právě v tomto bodě se konstrukce označení zprávy jako hoax začíná rozpadat.

Ivo Měšťánek (manažer komunikace ČEZ) ve vyjádření říká:
"Nabídka Skupiny ČEZ byla od 1. ledna 2007 rozšířena o nové dvě produktové řady, a to Basic a Exclusive. Stávající nabídka produktů byla marketingově pojmenována jako řada Comfort.
Tyto řady se liší rozsahem zdarma poskytovaných podpůrných služeb a cenou. Všem zákazníkům zůstala od 1. 1. 2007 zachována totožná cena a nabídka služeb, jakou měli před zavedením nových produktových řad - tedy cena a nabídka odpovídající řadě Comfort. Bez svolení zákazníka se tak nezměnil ani rozsah obsluhy, na který byl zvyklý a který je zakotven do uzavřené smlouvy, ani nedošlo ke změně ceny."

Tato informace však není pravdivá.
Zcela zásadní nepravdou je "marketingové přejmenování Standardu na Comfort, kdy cena zůstala totožná". U produktu Standard hradil odběratel tzv. pevnou cenu za měsíc (součást platby za silovou elektřinu) ve výši 30 Kč bez DPH. U produktu Comfort to však byla částka 40 Kč bez DPH. Pevná cena za měsíc je poplatek za služby dodavatele - tedy jakýsi administrativní poplatek. Dnes má ČEZ cca 2,5 milionu zákazníků a lze si tak jednoduše spočítat, kolik tímto krokem vydělal navíc.

Další manipulací je část textu:
"Zákazníci nově získali možnost zvolit si i řadu "Basic", díky níž mohou uspořit 120 Kč ročně. V rámci této řady je zpoplatněno případné využití call centra nebo obchodních kanceláří, zdarma je komunikace přes internet a písemná korespondence."

Ve skutečnosti, jelikož produkt Basic měl tuto částku ve výši 30 Kč bez DPH tak odběratel nic neušetřil a vrátil se na původní hodnotu platby. Ale navíc byl potrestán tím, že vybrané způsoby komunikace musel uhradit. A to se vyplatí...

Eva Nováková (tisková mluvčí ČEZ) svůj text konstruuje ve stejném duchu a rozvádí informace o celkovém navyšování cen. Do této konstrukce doplnila i drobnou zmínku o tom, že vlastně cena u Comfortu oproti Standardu vzrostla, ale vlastně zůstala na stejné úrovni:
"Produktová řada Comfort zachovává rozsah služeb na stejné úrovni předcházejícího období a stejnou úroveň ceny při započtení shora uvedeného zvýšení ceny."

Tato vyjádření byla sdělena v časovém odstupu tří měsíců a zcela jistě tak korespondují se strategií energetické firmy, která tlačí své zákazníky tam, kde je chce mít.

To, že myšlenka účelové manipulace je skutečná, se můžeme přesvědčit nyní. S novým ceníkem platným od 1. ledna 2014 došlo k dalším výrazným změnám. Produkty Basic a Exclusiv jsou již dnes minulostí. A zákazníkovi je vnucována fixace ceny (více zde a zde).

V roce 2011 vzrostla výše měsíčné pevné ceny u produktu Comfort na 50 Kč bez DPH. A od tohoto roku je její výše již 60 Kč bez DPH. Nejvíce propagovaný produkt ČEZ FIX má tuto částku ve výši 50 Kč bez DPH.

To, co začalo "marketingovým přejmenováním" v roce 2007 stále pokračuje. Zákazník je stále cíleně oblbován a důvodem tohoto oblbování je stále jen zisk.
 

5 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 3. května 2014 v 19:01 | Reagovat

Oblbování národa jim jde na vyznamenání. :-(

2 XJan XJan | 4. května 2014 v 0:51 | Reagovat

UPC zase velmi rádo "dorovnává" své slevy vzniklé honbou za novými zákazníky nadbytečnými službami. V praxi to znamená, že každý rok zvyšuje služby a snižuje ceny jako lákadlo pro nové zákazníky, ale když už to dojde tak daleko, že dojde k úpravám cen i u stávajících zákazníků (jinak by si totiž hromadně stěžovali a odstupovali by od jejich služeb), tak jim na Nový rok příjde krásná nabídka, že dostávají jakýmsi "darem" nové služby za pár Korun a ještě přiloží jejich ceny ze starého ceníku. Jen pozorný uživatel si však uvědomí, že ceny ve skutečnosti šly dolu a UPC si pouze pojistilo stejný, ba o malinko vyšší, příjem u stávajících uživatelů. Nejlepší je jim říct, že o slevu nemáte zájem a zadarmo nic nechcete a zůstáváte u stávající smlouvy a pěkně máte vše až o pár stovek levnější. :)

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama