Deformace dějin pokračuje

2. dubna 2014 v 8:32 | Honza |  Postřehy
Myslíte si, že se v současné době na školách vyučuje dějepis nezaujatě?
Myslíte si, že deformování dějin bylo jen výsadou komunistického režimu?

Naše minulost je důležitá. Nesmíme na ni zapomenout a nesmí být deformována. Protože jinak se nebudeme moci poučit ze svých chyb a budeme je dělat stále.


Mnoho historiků a učitelů si začíná všímat nepříjemného faktu.
Dějiny jsou stále více manipulovány ve prospěch současného systému. Nejen, že se soustavě umenšuje význam dějepisu. Také jsou stále více zkreslována historická fakta, souvislosti a dějinné etapy. A to zejména nejdůležitějších mezníků naší historie - husitství, národního obrození a novodobých dějin.

Dříve byl největší důraz kladen na husitství, národní obrození, dělnické hnutí a osvobození Československa na konci druhé světové války. Nyní (od 90. let) se více popis dějinných událostí zaměřuje na církev a šlechtu. Nevýrazně se dějepis věnuje událostem, které měly pro národ velký význam a vcelku vlažně se pojímají problematické okamžiky minulosti (vesměs ty, kdy byl náš národ ohrožen).

Výsledkem je generace, která má doslova vymytý mozek. Což se pak projevuje v nekritických postojích.

Je zcela zásadní, aby se lidé dokázali ze své historie poučit. Avšak dnes se stále více prosazují tendence, které nové generaci nic takového neumožňují. Nemají srovnání a lehce tak podlehnou líbivému tónu kohokoliv, kdo se tváří jako jejich nejlepší přítel. A však potají již plánuje jejich zkázu.

A je to ještě horší, než to nyní vypadá.

Základní postavy naší historie jsou napadány a jejich význam je potlačován.
Sociální pohled na společnost je nahrazován zastydlým antikomunismem obdobným tomu, který se uhnízdil v době studené války v USA.

Není možné to nenazvat záměrem. Záměrem, který má z nové generace udělat pitomce, kteří budou otroky konzumního stylu života. Kteří se nebudou ptát a pochybovat. A kteří budou poslušně ohýbat hřbet.
 

6 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 Dalin Dalin | 2. dubna 2014 v 12:28 | Reagovat

Miluju vzpomínky na dobu kdy rekreace ROH na podnikových chatách byly zcela zdarma nebo za směšný peníz,neexistovaly nesmyslné a podivné poplatky,hajzlové co Vám zvoní u domu aby Vás na prodeji energií okradli,miluju dobu kdy cikáni pracovali(nejsem rasista),kdy se vážilo dobře a poctivě odvedené práce,kdy si režim hýčkal vědce,kdy lidé ve státě měli "vysokou cenu".Tehdy bylo normálně(střídmě) "co do úst" - nepřežírali jsme se a neházeli jídlem po zemi a pro mladou vymytou generaci ještě jedna malá poznámečka: kdo nevyrypoval nebo nedělal bordel - byl úplně v poho. a za vodou.A kdo chtěl dělat velké skutky tak to vždy šlo a ještě mu stát pomohl,stačilo využít svazarmu nebo jiných spolků.Ovšem musel to dělat k blahu národa nebo státu a ne se za cizí napakovat jak to dnes snad všude vidíme.

2 Petr Petr | 2. dubna 2014 v 17:37 | Reagovat

Tento článek je z velké části nepravdivý a tendenční. Ve Školním vzdělávacím programu (ŠVP) je jasně dáno, co se bude na jaké škole vyučovat (ZŠ, SŠ, Gymnázium, Odborná škola, VŠ apod.), tzn., že na "základce" se bude samozřejmě učit něco jiného než na VŠ (co do podrobnosti a kvantity učiva). Pokud tedy nejste sám kantor a nevíte to lépe nežli já, prosím nemlžte na svém "blogu".
Tvrdíte: "...že se soustavě umenšuje význam dějepisu...a to zejména nejdůležitější mezníky naší historie - husitství, národní obrození a novodobé dějiny..." Podle tohoto soudím, že byste byl pro, aby se více vyučovala tato látka, protože je podle Vás nejdůležitější v našich dějinách. Podle čeho tak soudíte? Navíc Novodobými dějinami se rozumí období od r. 1789, a právě tomu se např. na Gymnáziu věnují téměř celé 2 ročníky (Obrození do této oblasti také zapadá). I to je Vám málo?
Dále: "...dříve byl největší důraz kladen na husitství, národní obrození, dělnické hnutí a osvobození Československa na konci druhé světové války. Nyní...se více zaměřuje na církev a šlechtu. Nevýrazně se dějepis věnuje událostem, které měly pro národ velký význam a vcelku vlažně se pojímají problematické okamžiky minulosti..." Opět nepravda. Nevím, od koho máte tyto informace, ale můžu s čistým srdcem říct, že já jsem se s tímto Vaším názorem ještě ani osobně, ani zprostředkovaně nesetkal. A to se pohybuji v oblasti školství většinu svého času. Pokud by se mělo vyučovat stylem „propagujeme socialismus a její historii“ tak, jak tomu bylo za minulého režimu, tak tudy cesta nevede (i přesto se však o těchto historických událostech mládež učí (ne však v tak zásadní míře jako dříve)). A v neposlední řadě nevidím důvod, proč by se nemělo učit o církvi a šlechtě, pokud má na naše dějiny více či méně zásadní vliv (a věřte, že má velký vliv).
Tak by se dalo u tohoto článku diskutovat dlouho. Na závěr se zeptám: Co je podle Vás vymytý mozek? Ten, kdo nenásleduje myšlenky socialismu, tzn. vymytý mozek socialisticko-komunistickou propagandou? Ten, kdo tyto myšlenky nenásleduje, tzn. vymytý mozek imperialistickým západem? Ten, kdo není ani pro jednu stranu, tzn. vymytý mozek „sám sebou“?

3 Petr Petr | 2. dubna 2014 v 17:40 | Reagovat

V posledním odstavci chyba (aby nedošlo k mýlce): "Ten, kdo NÁSLEDUJE myšlenky socialismu, tzn. vymytý mozek socialisticko-komunistickou propagandou?". :-?

4 garf garf | E-mail | 3. dubna 2014 v 13:44 | Reagovat

[2]: Myslím, že článek má obecně pojednat o neobjektivnosti při výuce dějin, občanské nauky či filosofických směrů v současnosti. Můžeme sledovat téměř pokaždé při volbách, různých sociologických průzkumech nebo statistických rozborech, že naše republika se v podstatě dělí na dvě téměř stejné poloviny. Ta jedna je pro, ta druhá proti, jedna je spokojena, druhá ne atd. Z toho vyplývá, že chceme-li mládež informovat o tom co bylo objektivně, potom musíme vyzdvihnout klady i zápory obou společenskoekonomických formací bez ohledu na to, jestli se nám to líbí nebo ne, protože ta druhá polovina si to přeje! Ne každý považuje za ideální systém, který je postaven výlučně na zisku a sociální oblast s principem solidarity je brána jako nutné zlo. Je spousta lidí, kteří sice nechtěji přímo socialismus, ale některé jeho zásady (např. to, že veškerá činnost směřovala k uspokojování potřeb lidí) se jevily jako mnohem vstřícnější pro převážnou většinu lidí. Myslím, že dobrým přirovnáním by bylo to, že socialismus byla zoologická zahrada - o vše je postaráno, ale nikdo nesmí ven, naproti tomu kapitalismus je tvrdá divočina - každý může kam chce, ale ti slabší jsou požíráni těmi silnějšími a to na rozdíl od zvířat ne kvůli potravě, nýbrž honbě za ještě větším ziskem a vlivem. No a každá z těchto polovin inklinuje k některému z těchto systémů a i té mládeži bychom měli dát tuto možnost volby. Aby ale volit mohla tak musí znát všechna fakta. To je ale pro vládnoucí vrstvu nepřijatelné. A také v každém systému platí, že právo, resp. zákony jsou vyjádřením vůle této vládnoucí vrstvy. Právo samotné je ovšem tématem na dlouhou diskusi...

5 Pavel Pavel | E-mail | 10. dubna 2014 v 14:46 | Reagovat

Objektivita dějin je těžko prokazatelná. Uvědomte si, že dějiny píší vítězové. Tak například všemi vynášená církev je podle mě banda vrahů a zlodějů, kteří by měli být postaveni mimo zákon.
Kdo z Vás učitelů, žákům předkládá všechny události? Žáci by se měli učit o zločinech, kdy církev vyvraždila celá města a staletí pronásledovala židy. Dokonce i bible je jasným návodem na čistotu rasy.
Jejich hamižnost a touha po majetku se nezastavila před ničím.
Vyvražděny, umučeny a upáleny byly desítky možná i stovky tisíc lidí. Celá getha. Zřizovali koncentrační tábory, kde nechávali židy vyhladovět k smrti.
Kdo připomíná oběti z roku 1208 - tažení křižáků proti Albigenským:
V samotném kostele Maří Magdaleny bylo sedm tisíc žen, dětí a starších lidí. Útočníci neušetřili nikoho, ani děti. Šlo o masakr, který neměl v historii Evropy žádné obdoby.
NEBO
1580 - došlo v Trevíru k mnoha případům upálení při kampani, která měla původně za úkol potlačit protestantství a vyhnat židy. V důsledku komplexních procesů byli dvě vesnice prakticky vymazány z mapy. Nesmírně kruté postihy propukly též v Lucembursku a v Lotrinsku až do roku 1595. Jean Bodin vydal spis „Démonomanie des Sorciers“ - v němž schvaloval i mučení dětí.

Každá mince má dvě strany. Třeba Rusové nás sice osvobodili, ale moc slušně se také nechovali.
A bitva na Bílé hoře může být chápána dvojím významem. Článků i videa jspu hojně na netu.
P

6 Soukupová Soukupová | E-mail | 10. dubna 2014 v 19:59 | Reagovat

[2]:Když někdo nazývá mladé lidi vymytými mozky, tak je určitě blízko pravdě. Zkuste se dnes zeptat středoškoláka, kdy byla druhá světová válka, kdo v ní bojoval, kdo vyhrál a jaký měla dopad na naši zemi a ostatní středoevropské země. Většinou o tom neví vůbec nic, přitom si pamatuji, že my jsme v deváté třídě základní školy toto období probírali velmi podrobně a snad celé pololetí. Dnes učivo základní školy končí někdy u středověku. Mluvím z vlastní zkušenosti, učím na střední odborné škole a pokud hodlám učivo občanské nauky navázat na jejich znalosti, není se čeho chytit.

7 Daniel Daniel | 13. dubna 2014 v 13:15 | Reagovat

[6]: Učivo střední školy, že končí u sředověku??? Na gymnáziu jsme ve čtvrťáku probírali i válku v zálivu...

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama