Poruchovost spotřebičů

28. února 2014 v 10:52 | Honza |  Postřehy
Tak se nám před nedávnem porouchala pračka. Naštěstí to nebylo nijak závažné a cenově závratné. Vyhořel kondenzátor. Avšak z rozhovoru s opravářem jsem nebyl moc nadšený. A jeho slova jsem si tedy začal ověřovat na internetu.


Šlo o to, že jsem nadhodil myšlenku, že taková pračka by měla přeci něco vydržet a bez problémů (až na nějaké ty menší možné závady) fungovat vcelku dlouhou dobu. Byl jsem však vyveden z omylu. Nejvíce oprav se provádí ještě v záruce a rozhodně by majitel jakéhokoliv spotřebiče měl počítat s tím, že se mu přístroj může porouchat v podstatě kdykoliv.

Za poslední dva roky se dle statistik prodejců zvýšil počet reklamací spotřební elektroniky o čtvrtinu. Opraváři stále častěji poukazují na fakt, že "vnitřnosti" elektroniky a obecně spotřebičů jsou rozvrženy nevhodně a jejich vzájemné působení (teplo, vibrace...) je poškozuje. Kovové součástky jsou nahrazovány plasty a tak se logicky snadněji opotřebují.

Tento trend už má dokonce i své pojmenování - plánované zastarávání.

Spotřebiče jsou dnes vyráběny tak, aby se dosáhlo po určité době používání poruchy. Tedy naplánovaného stavu, kdy je přístroj nefunkční a vzhledem k často používané technologii výroby neopravitelný.

U některých výrobků je toto naplánováno dokonce určitým počtem použití - paměťové karty, tiskárny, kuchyňské roboty a další.

Výrobci se s tím nepářou a vesele produkují zboží, které je nepoužitelné během krátké a přesně dané doby. Tato strategie koncového zákazníka minimálně naštve. Současně je však důležité si uvědomit, že tu jde o extrémní plýtvání, které má své dopady v ekonomice a ekologii (velké množství vynakládaných financí a velké množství odpadu).

Nikdy jsem příliš nevěřil výrobkům jakékoliv firmy. A teď se moje nedůvěra ještě více prohloubila. Protože bezpečně vím, že drtivá většina toho, co je dnes vyráběno, je vyráběno s vidinou zisku a ne užitku. A přijde mi to sakra úchylné.
 

9 lidí ohodnotilo tento článek.

Komentáře

1 NENIE NENIE | 28. února 2014 v 11:48 | Reagovat

ano presne tak Mr.$ vladne svetem a je to uz dlohodobejsi trend, kdy se jede na qty a ne kvalitu, ale zatim se to tyka hlavne spotrebni ele., nastesti v automobilovem prumyslu nebo nejakej tezkem prumyslu jako hornictvi, hutnictvi... je to naopak, ale take cena za stroje je nekde jinde a muzete mi verit delam uz nejaky ten rok ve spolecnosti co se zabiva servisem a obdobnyma sluzbama ve spotrebni ale. ale to by clovek brecel...

2 MCenzura MCenzura | 28. února 2014 v 20:52 | Reagovat

Zdravím, a Honzo, pravdu máš,  odešla  kamarádce baterka u notebooku, acer,  baterka hlásí že je nefunkční, takže jsem se do toho zavrtal a baterku vyndal, rozebral  odlepil vrchní plasty a spodní a objevilo se něco šílené, 10cm x 1cm panel na kterém 40 mikro součástek a pak nějaké paměti vše vyrábí Pegatron,  bohužel do té spleti součástek jsem nevrtnul, bez schématu o ničem, odstříhl jsem tu zákeřnost, proměřil bateku a hle plná síly a energie,  teď zrovna koumám, jak to kurvítko odpojit a aby baterka sloužila jako každá jiná dobíjecí i 10 let , a ne dva roky:- )

3 Máří Kosáček Máří Kosáček | E-mail | Web | 1. března 2014 v 10:49 | Reagovat

Pravda, první automatka prala 15 let bez jediné opravy a druhá pár dní a šla do kopru a to není jen o pračce, mixér shořel přesně za dva roky. Je to fakt neekonomické a tvoří se fůra odpadu.

4 Jakub Jakub | 2. března 2014 v 10:52 | Reagovat

Pracuju ve velké nadnárodní firmě vyrábějící spotřební zboží a tohle je blbost. Žádná podobná politika neexistuje. Elektronika je zkrátka sofistikovanější a tak náchylnější k poruchám než bylo pár ozubených koleček.

A jinak to, že se většina oprav dělá v záruční době je snad v pořádku, ne? Od toho ta záruční dobe je. Kdyby to bylo obráceně, tak neřeknu, že si někdo stěžuje...

5 Jindra Jindra | 2. března 2014 v 16:45 | Reagovat

[2]: Ahoj, plně souhlasím. Na mém HPčku došlo ke stejnému jevu po cca 2,5 roku. Kurvítko natvdro odstraněno, baterie fachčí už pátým rokem. 8-)  :-)

6 Jenda Jenda | 2. března 2014 v 19:30 | Reagovat

Pracuji v IT firmě a bohužel, v rozporu s Vaším příspěvkem, musím potvrdit, že kvalita je mizerná a "kur*ítka" existují. Rovněž tak v automobilovém průmyslu - znám konkrétní případy...

7 Zdeněk Zdeněk | 3. března 2014 v 0:19 | Reagovat

Není to poslední dobou, ale již 50 let (k nám se to dostalo až po změně dodavatelů po prohození kabátů v 89.). Z praxe na reklamacích nelze než souhlasit. Dva na mikrony přesně od sebe dané kondenzátory, které se po přesně propočítané době působením vzájemné teploty "odpálí".  Nejlépe na "základní desce", aby oprava byla nerentabilní. Dále pak nerozebíratelné ventilátory, horizontální průduchy (lapající prach) a jiné, technik je více. Na zlepšení nálady je dobrá možnost prodloužení záruky na 5 let. Že se za účely zisku dělají takové prasárny v technice je humus, že se ale dělají i v potravinářství a farmacii je dle mého na trest dlouhého mučení s následkem smrti, bez milosti. (dokumentarni.tv)

8 investor investor | Web | 13. března 2014 v 2:55 | Reagovat

říká se tomu teorie kurvítka

9 michal michal | 18. března 2014 v 11:23 | Reagovat

ano planovane zastaravani je svonstvo. Vite, ze prvni takto zkazeny elektricky vyrobek byla zarovka?

10 Kája Kája | E-mail | Web | 25. dubna 2014 v 12:43 | Reagovat

Tuhle mi odešel kompresor v lednici. Kompresory jsou pohonem i pro auta, mají velké využití.

Nový komentář

Přihlásit se
  Ještě nemáte vlastní web? Můžete si jej zdarma založit na Blog.cz.
 

Aktuální články

Reklama